måndag 29 februari 2016

Mormors spritskransar


Här är det sportlovets sista dag. Här i stan har vi sportlov vecka 8, men tänk att det bara är fyra veckor till påsklovet, helt otroligt! Vi har varit i Estland under lovet. Ett av våra mål för det här året var att besöka en ny huvudstad och Tallinn har ingen av oss varit i förut. Vi tog en kryssning och sedan bokade vi rum på ett badhotell i Tallinn. Detta var Lillprinsens första utlandsresa och han älskade att bada. Det var en lyckad semesterresa! Anledning till att vi tog resan nu och inte i sommar när det är varmt och skönt ute är jag fyller år nästa vecka och i valet mellan att fira med ett stort kalas och en resa så blev det en resa. Jag har inte riktigt ork att fixa en fest just nu. Vi tar det i sommar när det går att vara utomhus, då kan jag ha ett garden party!

Det blev dock en födelsedagstårta ändå! Jag skrev ju att jag ville testa något nytt och det var en schackrutig tårta! Jag blev sugen på att prova att göra en med päron- och chokladsmak, men päronsmaken försvann lite. Jag bakade pärontårtbottnar med bl.a. vit choklad i, men de blev inte tillräckligt höga för att matcha chokladbottnarna, så jag bakade vanlig tårtbotten till de ljusa rutorna. Rutorna blev jag ganska nöjd med, de blev helt okej för att vara första gången jag bakar sådana. Frostingen jag hade på utanpå är en swiss meringue pear buttercream. Den blev illgrön, dels för att symbolisera päronen men också för att jag tycker att grön är en vårig färg.

Till tårtan serverades även lite småkakor, bl.a. Mormors spritskransar, som förutom de vanliga ingredienserna (smör, mjöl, florsocker, ägg) även innehöll malda mandlar. Degen blev mjuk och fin, men jag lyckades ändå inte klämma ut den ur spritsen utan fick be maken om hjälp. Han gjorde några kransar, men testade även några andra former. Kakorna smakade gott, men vem vill äta torra kakor när det finns tårta?

Jag fick faktiskt Roy Fares bakbok United States of cakes i present och däri finns det många goda kakor jag gärna testar att baka!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar