söndag 7 februari 2016

Klickkakor med choklad och russin

 

Det har varit en ansträngande helg på flera sätt. I fredags var det begravning för makens morfar. Trots den stora saknaden var det ändå fin begravning. Vid gravsättningen sken faktiskt solen över oss och det kändes hoppfullt. Jag hade fått i uppdrag att baka tårtor till minnesstunden till dem som inte kunde äta av Gustav Adolfs tårtorna (som var morfaderns favorittårta). Det blev en glutenfri tårta och en sockerfri tårta. Den glutenfria tårtan hade jag inga problem med, men det sockerfri blev jag inte riktigt nöjd med. Jag testade två olika recept på tårtbottnar, men båda blev väldigt kompakta så har du ett bra recept tar jag gärna emot det.

Jag har inte mått helt bra den här helgen, så idag har vi tagit det lugnt, Lillprinsen och jag. Maken har däremot haft fullt upp och har jobbat. Lillprinsen har inte ätit så mycket de senaste dagarna så jag tänkte locka honom med några pannkakor. Han åt tre och en halv pannkaka innan han somnade i sin matstol. Medan han sov (på soffan) passade jag på att klara av veckans bak.

Idag blev det en småkaka. Jag har ju lovat att skärpa till mig på det området. Det blev faktiskt den som står först i småkaks-avsnittet, klickkakor med choklad och russin. Det är även syltade apelsinskal i dem. De var inte svåra att göra och jag tyckte om dem. Dessvärre är det nog bara jag som gillar dem här hemma, men man skulle kunna byta ut russinen och apelsinskalen mot nötter, så hade de nog blivit populära!


 
Den glutenfria tårta och den sockerfria tårtan

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar