måndag 15 februari 2016

Tryffelbakelse

 

Glad alla hjärtansdag!

Idag har vi firat alla hjärtansdag här. Maken var iväg och spelade i kyrkan på förmiddagen, det dök dock inte upp någon predikant för hon satt fast på ett tåg som inte rörde sig ur fläcken. Under tiden som maken var iväg passade jag och Lillprinsen på att baka något gott till fikat. Maken har ju varit lite besviken på resultatet av mina bak på sistone, inga goda kakor, bara apelsinskal och andra konstigheter i kakorna.

Jag hade bestämt mig för att baka en av kakorna som han sneglat på, tryffelbakelser. De var inte så svåra att göra, fast nästa gång ska jag försöka göra bottnarna tunnare. Det stod i receptet att man skulle göra dem lite tjockare, men jag tycker att mina blev för tjocka. Dessutom jäste de upp i ugnen, man kanske kan nagga dem lite. Groparna i dem blev ju heller inte så djupa, så det gick inte att fylla i så mycket av tryffeln. Jag fick faktiskt chokladtryffel över! När jag kokat upp vispgrädde och mjölken och smält chokladen där i, till chokladtryffeln, tyckte jag att den var lite väl rinnig och var orolig att jag hade gjort fel, men efter att ha vispat smeten och blandat i äggulan hade den fått lite bättre konsistens. När kakan sedan fått stå en stund i kylskåpet var chokladtryffeln alldeles lagom stel, så ge inte upp om du råkar ut för samma sak!

Detta var en mycket mumsig bakelse, ganska enkel att göra! Jag gjorde dessutom hjärtformade lock med anledning av dagen istället för runda som det var i originalet. (Tror ni förresten inte att maken hade köpt hem kakor (och superfina tulpaner) till fikat. Han hyste väl inget hopp om att få något gott hembakt, stackaren!)

Lillprinsen och jag har gjort ett alla hjärtansdag-kort till maken!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar