söndag 21 februari 2016

Nöthorn


I fredags hade vi provsmakning på fredagsmyset, men inte av mina kakor. Istället hade vår fredagsgäst med sig plommonlitchi, vilket ingen av oss ätit förut. Den såg ut som en liten kotte innan vi skalade den, ganska söt. När vi tagit bort skalet så den inte lika aptitlig ut. Den var grå och slemmig men en hård kärna innanför. Smaken var inte så illa, men jag tycker inte riktigt att den var värt allt besväret (bara en pytteliten mumsbit och så god var den inte). Vår gäst hade även med breadsticks med Nutella inuti, de var mycket godare. Smakade ungefär som glasstrut med Nutella i. Det verkar vara väldigt populärt att baka med Nutella nu för tiden. När jag surfar runt för att lära mig mer om bakning så stöter jag ofta på olika bakverk med Nutella eller recept på hur du gör din egen Nutella. Än så länge har jag inte testat att baka med Nutella. Det finns ju så mycket jag vill testa. En ska jag länge har velat prova på att baka ska jag testa nästa vecka. Jag lovar att lägga upp bild här och skriva hur det gick!

Häromdagen bakade jag i alla fall nöthorn. Denna kaka är en variant på vaniljhorn som jag bakade samma dag. I nöthorn byter man ut 1 dl av vetemjölet mot malda nötkärnor (hasselnötter) och så doppar man ändarna i smält choklad. Denna kaka blev mycket populär här hemma och maken sa att denna kaka fick jag gärna baka igen!

Plommonlitchi

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar