söndag 31 januari 2016

Skåneåsar


Idag var också en vårig dag och jag längtar efter att få börja plantera, men det ju lite för tidigt ännu. Istället köpte jag några nya krukväxter till vårt köksfönster. Vi har slängt ut några som såg vissna och anskrämliga ut och behövde lite förnyelse. Jag hittade dessutom ett par jättefina krukor som jag inte kunde låta bli att köpa, trots att vår hylla i förrådet är full av krukor!

Idag bakade jag inte en småkaka utan jag valde en kaka från bakelseavsnittet, skåneåsar blev det. En ganska komplicerad kaka. Här räcker det inte med en deg utan jag fick göra tre olika smetar. Först gjorde jag en mördeg som kavlades ut. Därefter gjorde jag mandelmassa som jag lade som en sträng längs mördegen som sedan rullades ihop runt om mandelmassan. Kakorna skulle halvgräddas. Under tiden som de gjorde det gjorde jag en toscasmet som skulle smetas ut ovanpå kakorna och därefter skulle de gräddas resten av tiden. När kakorna gräddats färdigt skar jag kakorna i ganska breda skivor. Självklart provsmakade jag ändbitarna och de var riktigt goda, så de var värda besväret!

 
av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar