tisdag 19 januari 2016

Snabbhavrekakor

 

Jag var tvungen att fördriva en stund i köket idag och jag fick självklart tiden att gå med lite bak. Lillprinsen (och vi andra) gick och lade sig väldigt sent igår, men när han därför blev trött idag och ville gå och lägga sig över en timme tidigare bestämde vi oss för att hålla honom vaken åtminstone en halvtimme till så att han inte ska vakna alltför tidigt imorgon. Han ville inte sjunga eller leka, men diska kunde han tänka sig. Jag vill helst inte att han ska leka ensam i köket med alla farliga knivar mm. så jag höll mig i köket, men eftersom jag också är trött behövde jag också något att sysselsätta mig med så då bläddrade jag lite i Sju sorters kakor och hittade snabbhavrekakor. De tog inte längre tid att baka än Lillprinsens tid med diskborsten.

Till kakorna behövdes bara tre ingredienser: smält smör, havregryn och socker. Jag gjorde någon liknande blandningen när jag var yngre och ville ha något gott, men jag gräddade aldrig det hela så att det blev till en kaka. Resultatet blev dock väldigt trevligt, en lite knäckig smak. Jag hade dock inga "småbrödsformar" (Vad är det?) hemma utan tog några små muffinsformar, men enligt receptet skulle det bli 45 kakor. Jag fick ut ungefär hälften, så småbrödsformar måste vara mycket mindre. Är det ischokladformar månntro? Jag tycker dock att mina kakor blev lagom stora.

Jag hann förresten med lite pyssel häromdagen. Idén fick jag från en kollegas blogg. Jag har länge velat testa detta, men nu blev det äntligen av. Nästa gång skulle jag vilja göra en större lykta som man skulle kunna få plats med ett blockljus i. Det gäller bara att köpa någon mat i stor förpackning och sedan äta upp allt så att man får en tom glasburk, om inte någon har en över som jag kan få?



av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar