onsdag 27 januari 2016

Fragilités-bakelser


Idag skulle vi egentligen gått till kyrkan, men Lillprinsen hade 39,9 graders feber igår kväll så jag och han stannade hemma. Det blev mycket soffhäng och tv-tittande. Lillprinsen älskar Daniel Tiger och Nicke Nyfiken så vi började med några avsnitt av Nicke. Självklart behövde vi göra lite annat också så att våra ögon inte skulle bli helt fyrkantiga och idag dög inget annat än Nicke Nyfiken och att få diska. Tyvärr gick ett av våra glas sönder av den hårdhänta behandlingen så jag plockade fram lite plastbunkar och slevar som inte är så ömtåliga. Då blev jag lite sugen på att baka och eftersom det är söndag idag så fick det bli en bakelse!

Först gjorde jag tre marängbottnar. Marängen var fluffig och fin, men jag tycker ändå att bottnarna blev lite platta. Därefter gjorde jag fyllningen, en smörkräm. Krämen blev riktig lyckad. Till slut ringlade jag smält choklad ovanpå och det gjorde genast att bakelserna såg mycket lyxigare och proffsigare ut. Trots de platta bottnarna (de ser lite ut som sådana där tunna knäckebröd på bilden) blev det en snygg och mycket god kaka! Lite krånglig att göra, men definitivt värt besväret!

En sådan tavla skulle jag vilja ha!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar