lördag 23 januari 2016

Lills luftlätta småbröd


Min make får alltid sovmorgon på lördagar (och jag alltid på söndagarna). På fredagarna brukar jag vara trött efter arbetsveckan, medan maken och vår ständige fredagsgäst håller sig vaken långt in på småtimmarna. Därför är maken helt enkelt inte så morgonpigg på lördagarna (det är han i och för sig aldrig). Idag sov dock Lillprinsen ända till kl. 9 så jag fick faktiskt också sovmorgon.

Medan vi väntade på att maken skulle vakna passade Lillprinsen som vanligt på att diska och jag på att baka. Jag har varit dålig på att baka småkakor, så jag försöker medvetet ta itu med det i år. Den här gången blev den Lills luftlätta småbröd. En enligt min smak ganska intetsägande kaka! Jag testade därför att blanda lakritspulver (krossade turkisk peppar) i halva smeten, vilket ändrade både smak och konsistens på kakorna. De flöt ut mer (konstigt eftersom jag tillförde en torrvara till) och de blev lite hårdare, "knäckigare". Jag gillade den nya smaken, men jag är ju en lakritsälskare. Orginalkakan behöver någon smak. Vaniljsockret ger inte tillräckligt med smak, kanske rent vaniljpulver eller en vaniljstång skulle vara bättre!


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar