fredag 3 april 2015

Citronstänger


Igår var det 1:a april här, gick ni på något aprilskämt? Jag vet inte riktigt om jag blev lurad, men det var en artikeln på Facebook som jag är lite tveksam till. Vad tror ni? Regeringen skulle i alla fall förbjuda pasta och ketchup på alla förskolor. Livsmedelsverket tycker att barn får i sig alldeles för mycket snabba kolhydrater nu för tiden. Nu ska det istället serveras quinoa och matvete. De trodde inte att det skulle bli några problem med matvägrande barn. Om det bara var det som serverades skulle barnen nog välja det, barn är ju inte dumma! Hm, jag tror heller inte att barn är dumma, men däremot att de kan vara envisa! Är det något de inte tycker om kan de mycket väl matvägra! Som tur är tycker Lillprinsen om det mesta vi bjuder på. Det är bara päron-banangröt som han har spottat ut.

Jag kan tycka att hälsotänket ibland blir lite extremt, man stryker både det ena och det andra ur sin kost. Jag tycker att man inte ska gå till överdrift åt något håll. Att leva hälsosamt är att äta lite (lagom) av allt och att inte glömma bort att röra på sig! Vi har inte uteslutit socker ur vår kost, annars hade det varit väldigt dumt att baka så mycket kakor. Men det har tyvärr inte varit så mycket träning det senaste året för min del. Först var det svårt pga en stor gravidmage och sedan har det varit ryggens fel. Nu har jag fått konstaterat att det är diskbråck jag lider av, med träning varje dag så ska det kunna gå över på ett par veckor, så nu ligger jag med en kudde under höften en gång i timme och hoppas att ryggen snart bli bra. Lite irriterad är jag att det inte uppdagades tidigare, så att jag kunde bli frisk snabbare!

Idag har fortsatt mitt citron-bak och bakat citronstänger. Enkla att baka och det gick snabbt, kanske lite för snabbt för jag glömde att pensla kakorna med ägg innan de åkte in i ugnen. Ägget är dock mest för utseendets skull och där hade jag en annan tanke, så det gjorde inte så mycket. Citronstängerna var nämligen tänkta som en gå bort-present så jag ville att de skulle se lite festligare ut, därför ringlade jag lite choklad över kakor. Citron och choklad är ju dessutom gott ihop!


Jag vet att vi bara är i början på april, men jag kunde inte hålla mig längre. Jag vill ha blommor omkring mig, jag vill att det ska spira, så nu har jag satt lite vårblommor i rabatten på framsidan.
av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar