tisdag 7 april 2015

Petit-chouer


När min yngsta syster fyller år vill hon alltid ha danska semlor. Hon fyller år i februari så det brukar vara semmeltider. En dansk semla är en petit-chou (det heter vandbakkelse=vattensbakelse på danska) fylld med vaniljvisp och så självklart chokladglasyr ovanpå, en riktigt smarrig bakelse. Så varje år bakar mamma danska semlor till syrran. Nu har jag inte firat hennes födelsedag där på flera år, så det var längesedan jag åt en dansk semla, men eftersom petit-chouer stod på tur så passade jag på att även göra några sådana nu!

Petit-chouer är inte så svåra, tycker jag. Det är en lite annorlunda deg. Först kokar man vatten med smör så att smöret smälter, sedan blandar man i mjöl och rör om tills smeten släpper kastrullen. Smeten ska sedan stå och svalna innan man rör i äggen. Man kan klicka ut degen på en plåt eller spritsa den ut i olika former innan de åker in i ugnen. Men det är viktigt att inte öppna ugnsluckan i förväg för petit-choserna är känsliga och kan sjunka ihop. Den här gången gick det dock bra.

Den här gången gjorde jag två olika sorters petit-chouer förutom de danska semlorna. De avlånga bakelserna fyllde jag med banangrädde (vispgrädde blandat med mosade bananer) och ovanpå lite gul glasyr. Den sista sorten innehöll vanlig grädde och hade florsocker ovanpå. Jag måste nog säga att de danska semlorna var godast, men bananvarianten var inte så dum den heller. Den går ju dessutom att göras sockerfri om man bara gör sockerfri glasyr!

Dessa kakor fick Ofi och maken lov att äta på en vanlig måndag (nåja, det var ju faktiskt annandag påsk). Maken tyckte nog bäst om bananbakelsen!



Jag blev så irriterad över att det gick så dåligt att spritsa här om dagen, så nu måste jag bara få visa att jag faktiskt kan spritsa fina krusiduller!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar