måndag 30 mars 2015

Linser


Idag har det varit gråt och tandagnissel här, inget lite gnyende utan verkligen illgråt, undrar hur mycket som hörs in till våra stackars grannar? Troligtvis är det väl tänder på gång! Lillprinsen är ju snart 8 månader, men har än så länge inte en enda tand. Vi får ser vad som sker. Nu hoppas jag bara att vi får en lugn natt!

Trots all gråt har jag dock lyckats baka. Jag passade på mellan attackerna! I vår närmsta livsmedelsaffär har de denna vecka extrapris på ekologiska citroner, så då tänkte jag passa på att baka linser. (Tänk att ord i det svenska språket kan ha flera olika betydelser. Just "linser" har jag nu lärt mig ytterligare en betydelse. Är det så i andra språk också? Finns det ord i engelskan som har flera olika betydelser?)

Dessa linser är en kaka som påminner om vaniljhjärtan. Skillnaden mellan dessa är dock att i linserna är det en citronkräm och att de har en rund form istället för att vara hjärtformade!

Jag hade inga större problem med att baka kakorna, förutom under det sista momentet. Just när jag skulle lägga locket på de sista linserna började Lillprinsen storgråta och jag stressade på och lade snabbt locket på de sista och gosade med Lillprinsen en stund. Därefter ställde jag in kakorna i ugnen. När jag tog ut dem igen hade locket spruckit och krämen runnit ut ur alla utom två kakor. Jag tror att de blivit för varma, om jag ställt in dem i kylskåpet medan jag tröstade lillen hade chansen att de varit hela ökat.  Nu blev de inte så fina! De duger inte att bjuda gäster på, men till maken och mig funkar de bra!

 

Jag bakar ju inte bara kakor ur Sju sorters kakor, ett och annat matbröd blir det också. Jag fick en jäskorg i julklapp, men har inte hunnit testa den förrän nu. Jag hittade ett intressant recept på nätet här som bara krävde fyra ingredienser. Det blev ett mycket gott bröd, men maken tyckte att skorpan blev lite för hård.

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar