lördag 25 april 2015

Spröda halvmånar


Idag ska maken hjälpa svärfar att sätta in en altandörr, så Lillprinsen och jag följer med hem till svärföräldrarna. Svärfar är en händig karl (precis som min far) som är duktig både på att snickra och fixa till bilen. Det är skönt att ha en sådan i närheten så man kan få lite hjälp när det är något man själv inte klarar av att fixa. Dessutom är det sexigt med män i arbetskläder så jag spanar gärna på maken när han hjälper till. Idag är det dock inte lika soligt och varmt som det varit de senaste dagarna, så jag och sonen får spana inifrån vardagsrummet idag.

Jag tyckte dock att svärföräldrarna förtjänade något gott som tack för alla mat de bjuder oss på så jag passade på att baka något till dem nu på morgonen. Maken hade inte stigit upp ur sängen ännu, men Lillprinsen var pigg och alert. Numera kryper han och fort går det, sitta och leka på ett ställe är inte kul. Han vill runt och undersöka allt. Han höll sig dock mest i köket medan jag bakade. Vardagsrummet har han dock tröttnat på, där har han redan sett allt. Katterna är däremot roliga, tycker han. Eftersom de inte får vara i köket så ofta passar de på att smita ut i köket när maken eller jag öppnar dörren dit (det gäller att ta en extra koll, speciellt kolla köksstolarna, när man lämnar köket). Det händer titt som tätt att jag undrar var en katt är, var det inte länge sedan jag såg någon av dem, och så sitter de instängda i köket! Så medan jag bakade kröp Lillprinsen på golvet efter katterna som försökte hitta en plats att sitta på där prinsen inte nådde dem. Det gällde att inte råka trampa på någon av dem!

Idag blev det sockerfria kakor. I spröda halvmånar ska det inte vara något socker i själva degen. Man ska blanda lite socker i fyllningen, som är rivna äpplen eller päron (jag hade tänkt använda päron men de hade inga i affären när jag var och handlade så det fick bli äpplen den här gången). Jag tog pyttelite Hemesetas lättströ istället för vanligt strösocker. Sedan ska man vända kakorna i socker när de kommit ut ur ugnen, men jag pudrade dem med sukrin melis istället. Det påminner lite om florsocker (fast maken tyckte att det smakade som dextrosol)! Kakorna smakade för övrigt gott!

Altandörren är på plats!
  
av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar