lördag 4 april 2015

Gräddtårta

 

Glad påsk!


Även i år fick jag äran att göra tårtan till påskbordet. Förra året fuskade jag och gjorde en tårta som inte fanns med i Sju sorters kakor, men i år kan jag kryssa av en tårta ut boken. Det var faktiskt lite besvärligt att hitta en tårta som passade. De flesta tårtor innehåller nötter och med nötallergiker i sällskapet fanns det inte många tårtor att välja mellan. Men i en hederlig, gammeldags gräddtårta finns det varken nötter i tårtbottnarna eller som dekoration. Utseendet blev dock inte det traditionella, någon egen prägling måste man ju få sätta på den!

Det fanns gott om extrapriser på jordgubbar nu i påsk så därför hade jag råd att vara lite generös med dessa. Jag hade både jordgubbar som fyllning i ett av lagren och som dekoration ovanpå (och ändå blev det jordgubbar över). I det andra lagret blev det bananmos som fyllning. Även diabetiker kommer att bjudas på tårtan, så därför är det bra om det inte finns så mycket extra tillsatt socker. Hoppas att det går bra med söta frukter och bär. Grädden på utsidan är förresten färgad med lite kakao. Sedan kunde jag inte låta bli att göra en extra dekoration till tårtan, bara för att göra den lite mer påskig!

Nu väntar jag bara med spänning på att höra vad de tycker om tårtan!

Förra årets påsktårta!

av Heidi

1 kommentar:

  1. Vilken fin påsktårta du har gjort. Kul att göra på sitt egna vis. Kram Suss

    SvaraRadera