lördag 4 april 2015

Strassburgare

 

Glad påsk!

I år blir det inga påskägg med godis hos oss. Lillprinsen är för liten och vi andra är för stora. Men vi är bortbjudna på påskmiddag och då tänkte jag ta med lite hembakta kakor och varför inte förpacka dem i ett par fina påskägg?

Jag har flera gånger tittat på strassburgarna i Sju sorters kakor. De ser så goda ut. Jag har även sett fina strasskakor på nätet. Det är samma recept till både strassburgare och strasskakor, så det är nog samma kaka bara olika namn. Flera har även skrivit att strasskakor är en av de godaste småkakorna de vet, så då är det väl på tiden att jag testar att baka dem!

Degen var inte svår att göra, men det besvärliga var att göra själva kakorna. I receptet stod att man skulle spritsa ut degen, men min deg blev alldeles för hård och då tog jag ändå inte i hela mjölmängden. Spritspåsen sprack när jag klämde åt den. I receptet till strasskakorna stod det att man kunde värma degen när den var i spritspåsen med händerna om den var svår att klämma ut, så jag kramade om spritspåsen en stund men inte hjälpte det. Då tänkte jag testa min kakpress igen, det kanske bara är jag som inte är tillräckligt stark i händerna, inte heller med kakpressen fick jag ut några kakor. Det var som med ajakakorna! Jag blev så besviken för strasskakorna såg ju så snygga ut och jag ville verkligen ge bort några fina kakor, men jag kom inte på någon annan lösning än att jag kulor av degen, inte alls lika fint! Kan någon förklara för mig hur man spritsar en fast deg för jag vill verkligen lära mig?

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar