torsdag 16 april 2015

Helenabakelser


 Idag har vi haft bokcirkelsträff. Vi har numera utökat vår lilla grupp till åtta medlemmar, men idag var vi bara fem som kunde komma, så vi var en liten men naggande god skara. Jag hade tänkt baka några kakor att ta med mig till värdinnan. (Det var fler som hade fått denna goda idé! Mums, vilket gott bröd Ia hade bakat!) Tyvärr tycker jag att de flesta av de kakor som jag har kvar att baka inte ser så tjusiga ut att de passar som gå bort-present. Men Helenabakelserna ser fina ut, om man lyckas.

Helenabakelserna påminner mycket om polynéer, enda skillnaden är att det är socker i degen till botten på polyneerna, medan Helenabakelsernas botten består av vanlig matpajsdeg. Fyllning är malda mandlar, florsocker och äggvitor. Jag har bara tio formar och receptet är på 20 kakor, så jag fick göra två omgång. När första omgången kom ut ur ugnen hade jag svårt att få ur kakorna ur formarna, fem av kakorna sprank, de blev inte alls fina nog att ge bort. Så jag provade en annan teknik för att lägga degen till bottnarna i formarna till andra omgången och nu var det inga problem att få ur dem. Får se om jag kan få maken att äta upp de trasiga kakorna!

Boken vi skulle ha läst till bokcirkelsträffen var Expeditionen: Min kärlekshistoria av Bea Uusma. Boken fick mycket höga betyg av oss, även av mig fastän jag tyckte att den var ångestframkallande. Boken handlar om Andrés polarexpedition och expeditionen är ju dömd redan från början att misslyckas och jag levde mig lite för mycket in i de stackars männens situation. Läs den gärna!


 av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar