fredag 24 april 2015

Tiramisu


Denna helg är det Internationell Street Market här i stan. Trots att vår stad inte är så stor så är det så god stämning att de väljer att komma tillbaka varje år. I år är tredje året som vi har haft möjlighet att besöka marknaden. Förra året träffade vi på en väldigt duktig och trevlig försäljare som sålde mycket god fudge i många olika smaker. Hon lyckade få oss att handla för mycket mer än vad vi tänkt oss. Vi skar dock fudgen i små bitar och kunde njuta av dem länge.

Idag har vi faktiskt köpt både lunch och kvällsmat på marknaden. Vi hade redan bestämt med Ofi hade vi skulle handla kvällsmat där och ta med hem till kvällsmyset, men sedan föreslog maken i förmiddags att vi skulle ta en runda ner på stan och spana in marknaden och kanske äta lunch där också och jag var inte svår att övertala eftersom det som stod på matsedeln inte kändes särskilt lockande (fiskpinnar och potatismos). Så till lunch idag åt jag ungersk langos och till kvällsmat blev det thailändsk sweet and sour king prawn med nudlar. Båda rätterna var mycket goda! Langosen mättade snabbt så maken fick äta upp det jag inte fick i mig. Den thailändska maträtten hade jag inga problem att få i mig. Ofi och maken åt roquefort-musslor till kvällsmat. Jag misstänkte dock att de inte skulle bli mätta på det, de brukar ta om av maten på fredagsmyset både en och två gången, så jag planerade in en internationell efterrätt. Det fick bli italiensk tiramisu idag!

Jag har inte gjort tiramisu förut, men det var inte så svårt. Jag hittade dock inte någon mascarponeost i min lilla närbutik så jag använde creme fraiche istället. Jag har heller aldrig ätit tiramisu förr, men det var gott (visserligen smakade det väldigt mycket kaffe) så det kan jag tänka mig att göra fler gånger. Jag valde att göra tiramisun i 3 st portionskålar. Jag halverade recepet och bakade kakan i en bakform för limpor. När kakan svalnat tryckte jag ut cirklar ur den med ett runt pepparkaksmått. Tyvärr blev det inte så jämna fina kanter, så presentationen blev inte så fin som jag hoppats, men killarna hävdade att det smakade gott och det är väl huvudsaken!

Mina king prawns, eftersom de skulle stänga marknaden för kväll fick jag alla räkor som var kvar och det var en hel del!

 av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar