måndag 20 april 2015

Rulltårtbakelse med bär


Igår var jag på återträff med min gamla (och då menar jag gamla) gymnasieklass. Det är i år 20 år sedan vi tog studenten. Det var en härlig klass som jag trivdes bra med. De flesta av dem har jag inte sett sedan studenten, men trots vi numera är medelålders kände jag ändå igen alla som kom (20 st av 32 st). Dessutom var vår mycket omtyckta klassföreståndare också inbjuden till lunchen. Det blev många skratt och minnen som delades denna dag.

Medan jag var iväg och roade mig passade maken och Lillprinsen på att gå på kosläpp. En av sonens vänner bor på en gård med en massa djur. Tyvärr var sonen inte helt frisk, han är förkyld, snoret bara rinner, så han var inte så jätteroad av djuren även om han tittade på dem. Vi får göra ett nytt besök när han mår bättre så kan jag också följa med.

Idag är det fint väder ute, vi har tagit en skön promenad i vårvärmen, men på grund av en småsjuk Lillprins tar vi det lugnt inomhus resten av dagen. Så vi behöver något gott att muntra upp oss med. Rulltårta går ju snabbt att göra och gick att klämma in under en av Lillprinsens tupplurar. Vi har länge haft en gammal påse med turkisk peppar liggandes i vårt skåp. Den tog jag och krossade till lakritspulver med en mortel. Detta pulver går bra att använda både i matlagning och bakning. Idag blandade jag ett par matskedar av detta med hallonsylt och använde som fyllning i rulltårtan, men maken tyckte att jag skulle ha tagit i mer lakritspulver. Eftersom det ändå är söndag lyxade jag till rulltårtan med lite grädde och några hallon på toppen. Mycket smarrigt!

Jag bjuder på några extra bilder idag eftersom bilden på rulltårtsbakelsen inte blev så bra!

Jag och bästa kompisen från gymnasietiden framför vår gamla skola.


 
Lillprinsen hälsar på kalvarna på kosläppet!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar