torsdag 2 oktober 2014

Sarah Bernardt-bakelser


Idag fick maken välja vad jag skulle baka. Han har tyvärr inte fått smaka så mycket av det som jag bakat på sistone, antingen har jag gett bort det eller så har jag ätit upp det själv! :-) 
Han hade tre olika förslag, alla med choklad i. Han har bra smak, maken min! En av kakorna var en småkaka och det har jag ju bakat så mycket av. De andra två var bakelser, den ena hade en mycket lång lista med ingredienser och den valde jag bort - den här gången. Alltså bakar jag Sarah Bernardt-bakelser idag!

Sarah Bernardt var en en fransk skådespelare som dog för nästa hundra år sedan, men vem som kom på dessa goda bakelser och varför de fick det namnet har jag inte kunnat hitta någon information om. Det är i alla fall en biskvi, men till skillnad från chokladbiskvin som har smörkräm som fyllning så har Sarah Bernardt-bakelserna chokladtryffel som fyllning. De blir inte lika söta, men mycket chokladiga. Mums!

Det första man ska göra är bottnarna till kakorna, enkelt två ingredienser, mandelmassa och äggvita. Problem uppstår då man ska ha en halv äggvita! Jag hällde upp äggvitan i ett glas vispade lite med en gaffel så att den inte var lika seg då blev det lättare att försiktigt hälla hälften av äggvitan ner i den rivna mandelmassan. Därefter ska man klicka ut smeten på en bakplåt, jag tog istället och mjölade händerna rejält och rullade försiktigt små runda bollar som jag försiktigt plattade till. I receptet stod det att det skulle bli 10 st. Jag ville inte ha så stora biskvier - utan hellre många, så jag gjorde dem bara lite större än en femkrona och då blev det 12 st. Undrar hur stora de var tänkta att bli? Jag trodde att de skulle vara ungefär dubbelt så stora, men då hade smeten inte räckt till 10 kakor!

Under tiden som bottnarna gräddas i ugnen är det dags att göra fyllningen. Smält blockchoklad, koka upp smör och grädde och blanda ner i den varma chokladen och låt sedan tryffelsmeten svalna så att den tjocknar. När bottnarna är kalla är det bara att breda tryffelsmeten på dem, men se till att de blir lite toppiga. 

Sedan kommer vi till det momentet som jag tyckte var svårast när jag bakade chokladbiskvierna - att täcka chokladtryffeln med chokladen, men den här gången gick det jättesmidigt. Antingen har jag blivit bättre på det här eller så hade jag bara tur den här gången. Men en underlig sak är att det blev jättemycket choklad över efter att jag doppat alla biskvierna, proportionerna stämmer inte i receptet. Den stora mängden choklad gjorde dock att doppningen blev enklare.

Biskvierna var egentligen till fredagsmyset tills maken kom på att han ska jobba imorgon, så vi provsmakade dem redan idag och ja, de var jättegod, väl värda allt besvär!

Jag läste i en annan bakblogg om en tjej som bakar mycket. Hon och hennes man dricker alltid mjölk och äter kakor varje kväll vid halv tio-tiden. Det lät som en trevlig vana, kanske något att ta efter. Här är det bara lillprinsen som dricker mjölk kl. tio på kvällen, men han får inga kakor till detta! :-)


av Heidi

1 kommentar:

  1. De ser goda ut! Du är duktig du! Är för övrigt i Skövde för tillfället och har tidigare varit i Katrineholm. Får många Heidi-vibbar idag :-). (Är på väg till Gbg.)
    Kram och trevlig helg
    Helena

    SvaraRadera