lördag 4 oktober 2014

Släta bullar


Idag är det Kanelbullens dag och jag hade egentligen inte tänkt baka några bullar, men jag kunde bara inte låta bli. Jag lockades av maken, som saknar bullar hemma. Tyvärr hade jag dock redan bakat alla kanelbullesorterna i Sju sorters kakor, men kvar finns släta bullar och de bakas med samma deg som kanelbullarna, så det fick det bli! (Dessutom kunde jag ta en del av degen och faktiskt baka några kanelbullar också.)

Degen görs av smör, mjölk, jäst, salt, socker, kardemumma och vetemjöl. Jag läste lite tips i en annan blogg om hur man får saftiga bullar och det gäller att inte tillsätta för mycket mjöl utan låta degen vara lite kletig, så jag minskade mängden vetemjöl med ca 1 1/2 deciliter. Dessutom ska ju en del av mjölmängden som står i ingredienslistan sparas till utbakningen. Det stod också att om man vill ha höga luftiga bullar ska man baka i varmluftsugn med vetemjöl special, men vill man ha saftigare bullar ska man använda vanligt vetemjöl och baka i vanlig ugn. Jag bakade med det vanliga mjölet och på vår ugn kan man välja om man vill ha varmluftsfunktionen på eller av. Jag bakar i stor sett alltid utan varmluft (med självklart med värme, bäst att jag säger det annars kommer någon alla ordmärkare i släkten påpeka det).

Förutom alla ingredienser som krävs för att baka kanelbullar så står det även russin (fast inom parentes) i ingredienslistan för släta bullar. Jag hällde i russinen för annars skulle det ju inte bli några fikabullar utan matbröd och Sju sorters kakor handlar ju om Fika!

Bullarna var goda, men jag tror inte att jag någonsin kommer att baka dem igen. Jag föredrar traditionella bullar och maken gillar inte russin i kakor.

Idag blir lillprinsen 8 veckor! Jag kan inte fatta att vi har fått haft vårt lilla underverket hos oss så länge. Det blev ingen bulle (eller tårta) på bemärkelsedagen, men en present fick han och medan jag bakade lekte han glatt med sitt nya babygym!


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar