fredag 26 september 2014

Wienerstänger


Just nu är det riktigt ruskväder ute. Det har blivit höst och då börjar min tesäsong, för vad passar bättre när det stormar ute än att krypa ner under en filt med en kopp te och en god bok. Just nu läser jag Var är Jane Eyre? av Jasper Fforde. Den ska vara läst till på söndag för då har vår bokcirkel träff och kommer att diskutera den. Det är en lite annorlunda bok, tror den platsar i science fiction-genren. Det är faktiskt jag som bestämt att vi ska läsa den (vi turas om att välja) och vad jag tycker om den kan jag inte avslöja här, för jag vill inte påverka de andra i bokcirkeln. Mina åsikter spar jag till imorgon.

Men när vi träffas i bokcirkel pratar vi inte bara böcker självklart fikar vi också. Imorgon ska vi inte vara hemma hos mig utan hos Ia och jag tänkte ta med mig lite kakor till henne, så idag har jag bakat Wienerstänger.

Wienerstänger är ganska lätta att göra. Man gör en deg av smör, socker, ägg, vetemjöl och hjorthornssalt. Jag var lite orolig att hjorthornssaltet skulle sprida en illaluktande stank i köket. Lillprinsen satt nämligen i sin babysitter och tittade på medan jag bakade (jag ser fram emot när han och jag kan baka tillsammans). Den här gången förpestade dock inte hjorthornssaltet omgivningen (undrar om det beror på att jag bara hade i en liten mängd, en halv tesked, eller försvinner lukten när hjorthornssaltet blir gammalt?).

När degen var färdig delade jag det i fyra delar som jag formade till fyra längder och lade dem på en plåt. Mitt på längderna gjorde jag en fördjupning som jag fyllde med hallonsylt . Jag använde en squeezeflaska då var det superenkelt att fördela sylten jämnt. I receptet står det bara att det ska vara en fast, röd sylt så man kan själv välja. Sedan ska plåten in i ugnen i 200 grader i 15 minuter.

Till makens förtvivlan ska det förutom sylten även vara glasyr på kakorna (dessa kakor blir inte någon av makens favoriter). I receptet står det att glasyren (enkel glasyr gjord på florsocker och vatten) ska bredas på medan kakorna är varma, men jag tycker att glasyren smälter och rinner av kakorna då. Så kakorna på plåt nr 2 fick först glasyr på när kakorna svalnat lite. Dessutom ska kakorna skäras på snedda medan de är heta och med varm glasyr blir de inte snygga. Det går absolut lika bra att skära kakorna när de svalnat.

Dessa kakor blev fina och känns som en mycket traditionell kaka, men jag får nog äta upp dem själv här hemma!


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar