fredag 17 oktober 2014

Ajakakor


Vad är fredagsmys för er? Här är vi inga medelsvenssons som äter tacos varje fredag. Visst händer det att vi äter tacos, men det blir inte särskilt ofta. Det är nog vanligare att det blir något med kebab, men något extra gott är det självklart att man ska ha när det är fredag. Jag har upptäckt att jag numera spenderar mina fredagskvällar med ett litet gäng med enbart killar, visserligen tre helmysiga grabbar och jag trivs utmärkt med det, men för ett år sedan hade jag aldrig kunnat förutse att min liv skulle se ut så här. Det är ett mirakel att lillprinsen finns hos oss och att det är en prins och inte en prinsessa det spelar ingen roll. Vi längtade bara efter ett barn, inte efter en kille eller en tjej, och vår lillprins är jättego liten kille, som är mysig att umgås med fredag som tisdag.

Till fredagsmyset idag åt vi hemlagad lasagne och eftersom alla var hungriga och inte orkade vänta på att maten skulle bli varm fikade vi innan maten (aja baja). Det blev dock te för mig den här gången, men till åt vi ajakakor. Både jag och maken har varit lite nyfikna på dessa kakor, maken mest för att få chansen att använda vår kakpress. Degen, som görs av vetemjöl, potatismjöl, florsocker, smör, ska nämligen enligt receptet spritsas ut till små platta rosor. Min deg blev ganska fast och jag började med att försöka pressa ut den genom en sprits, men det gick inte alls. Jag klämde och klämde på spritsen, men inget kom ut. Spritspåsen började spricka. Då plockade jag fram vår kakpress (se bild nedan), men jag hade svårt att göra rosor även med den. Det blev bara korvar eller bajshögar. Till slut gav jag upp (maken var inte hemma så han hann inte leka med kakpressen den här gången). Jag rullade istället små bollar av degen som jag plattade till lite grann och sedan gjorde skåror i med en kniv.

Kakorna gräddades sedan en kort stund i ugnen och när de svalnat lade jag samman kakorna två och två med fyllning emellan. I Sju sorters kakor tycker de att man kan ha äppelmos, gelé eller blockchoklad som fyllning. Jag började med att göra några med choklad emellan, men sedan hade jag kvar lite smörkräm från stubben jag gjorde häromdagen och den testade jag också att ha som fyllning och det blev inte så dumt, men jag tyckte nog att de med choklad var lite godare. Kakorna hade dock kunna vara plattare så att proportionerna mellan kakor och fyllning jämnats ut lite. Nu blev det mycket kaka och lite fyllning. Jag ska nog testa att baka om dessa och då kan maken få vara med och leka också!


Av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar