onsdag 15 oktober 2014

Gammaldags sandkaka


Idag har vi haft besök av Jill och vi har fått en massa saker. Jills söner har vuxit ur kläder och ifrån leksaker och nu får lillprinsen ärva en massa bra saker, t.o.m. en pulka så nu kan vi ge oss ut i snön och leka. :-) Det är underbart att ha så snälla vänner som hjälper oss att se till att lillprinsen har vad han behöver. En annan vän lånade snabbt ut en barnvagn när lillprinsen inte längre fick plats i sin egen. Småbarn hinner ju inte slita ut saker innan de vuxit ifrån dem så det är ju jättebra att skicka vidare prylarna så fler får nytta av dem, miljövänligt dessutom!

Självklart blev Jill bjuden på fika när hon kom med så fina grejer. Konstigt nog fanns det ingen kaka hemma att bjuda på så jag blev tvungen att baka. :-) Maken sa just igår att det ibland var synd att ingredienserna bara räckte till en fåtal (små)kakor, varför dubblar jag inte satserna? Men då räcker ju inte ingredienserna till så många olika sorter och då skulle jag inte få baka lika ofta!

Idag bakade jag i alla fall en gammaldags sandkaka. Vad är då skillnaden mellan en sandkaka och en sockerkaka? Jag vet faktiskt inte riktigt, men jag tyckte att den är sandkakan blev saftigare än vad sockerkakor brukar vara. Det är dock inte säkert att det stämmer generellt, för jag fuskade när jag bakade och kakan kanske inte riktigt blev som den skulle vara. Man ska nämligen först röra ihop mjölet, smöret och bakpulvret. Sedan ska man vispa ihop ägg och socker poröst i en annan bunke. Snurrig som man är tidigt på morgonen medan man väntar på att lillprinsens mat ska svalna till lagom ättemperatur så missade jag den raden och hällde ägget och sockret direkt i smör- och mjölblandningen. Medan kakan stod i ugnen såg den hög och fin ut, men efter att den kommit ut ur ugnen och stått och svalnat en stund så sjönk den ihop. Jag borde nog baka om den och se om det blir någon skillnad.

Det är dessutom konjak i sandkakan (Det är det väl ändå inte i sockerkakor?) och som tur var hade jag kvar lite i skafferiet från julbaket förra året. Jag har förresten upptäckt att det ska vara punsch i några av kakorna i Sju sorters kakor. Är det någon som skulle kunna skänka några matskedar till mig så kan ni få några kakor i utbyte? Det känns onödigt att köpa en hel flaska när jag bara ska ha till några kakor, fast jag måste nog provsmaka punschen också. Jag har aldrig druckit punsch, men jag borde ju veta hur det smakar, vill ju inte hälla något äckligt i mina kakor.

I receptet står det att man ska skära kakan i riktigt tunna skivor, men först efter någon dag. Vi har dock redan ätit av den och den var god, men jag ska testa att ta en tunn skiva imorgon (om jag klarar att bara ta en tunn) och se om det blir en helt ny smakupplevelse, i så fall lovar jag att meddela er detta!


Några av de fina sakerna lillprinsen fick. Är inte overallen söt? Den är stickad och jättemysig. Speldosan ska han få ha över sin säng, så kan han få lyssna på en vaggvisa innan han ska sova.

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar