söndag 26 oktober 2014

Marstrandskex


Det finns många kakor som i sitt namn har med en plats. Ibland saknar jag en liten faktaruta bredvid kakorna i Sju sorters kakor som berättar lite mer om kakan t.ex. varifrån kakan fått sitt namn. Idag har jag bakat Marstrandskex. Kan det vara en bagare från Marstrand som kommit på receptet? Jag tror faktiskt att jag varit på semester i Marstrand någon gång för längesedan. (Mamma protesterar, där har vi aldrig varit på semester. Jag blandar nog ihop det med Hammarstrand.) När vi bodde i Danmark hände det ofta att vi åkte på semester till Sverige, men efter att vi flyttat hit gick semestrarna åt andra hållet.

Idag väntar vi besök som har med sig två mindre barn, då vill man inte bjuda på alltför sockersöta kakor. Marstrandskex innehåller bara 3/4 dl socker i en sats på 75 kakor, så det är inga stora mängder även om det inte är en sockerfri kaka. I övrigt behöver man smör, vetemjöl, potatismjöl, hjorthornssalt, socker och vispgrädde (Vispgrädden var tänkt till ostkaka. Ajaj nu blir det ingen ostkaka!) för att kunna baka Marstrandskex. Den här gången luktade det förresten illa i köket av hjorthornssaltet.

Det är en intressant form på kexen. Riktiga Marstrandskex ska vara runda med ett litet hål (Kan det vara så att kakorna skulle hängas upp på tork eller för förvaring?). Jag hittade dock Marstrandskex med ett helt annat utseende på Mattias Kristianssons blogg. De blev jättefina och jag önskar mig lite fler kakmått i julklapp så att jag också kan göra fina mönstrade kakor. Jag vet dock inte om kakorna fortfarande kan kallas Marstrandskex när de inte har deras traditionella utseende. Vad tycker ni?

På bilsemester i Sverige på 70-talet

av Heidi

1 kommentar:

  1. Jag växte upp i centrala Jämtland.
    Min mamma bakade en hel del, bl.a. till jul.
    Då bakade hon pick-nickar, en spröd kaka som skulle pickas efter kavlingen. Jag har för mig att de också kallades Marstrandskex.

    SvaraRadera