torsdag 23 oktober 2014

Vaniljbullar och äppelbullar


Idag var jag och lillprinsen förpassade till köket under ett par timmar. Vår diskmaskin har nämligen börjat krångla. För ett par veckor sedan upptäckte vi en stor pöl på köksgolvet framför diskmaskinen och genast började vi räkna våra pengar för att se om vi hade råd att köpa en ny diskmaskin. Men efter att ha pratat med några kloka människor beslöt vi oss för att ge den en chans till. Det kunde ju ha kommit något i kläm som gjorde att listen inte slöt tätt. Vi testade att köra maskinen en gång till för att pröva om det var en engångsföreteelse, till vår glädje uppstod det ingen ny pöl. Men i förrgår fanns det en ny pöl, suck! Vi rengjorde diskmaskinen och listen och så fick jag och lillprinsen i uppdrag att vakta diskmaskinen för att se om den läkte och i så fall hur mycket och varifrån det läcker. Men vad skulle vi sysselsätta oss med under tiden? Titta på droppar? Nej, vi bakade, dessutom hade vi slut på bullar i frysen.

Kanelbullar i all sin ära, men inte går de upp mot vaniljbullar! När jag går på café köper jag gärna en krämbulle, fylld med god vaniljkräm. Förr bakade jag ganska ofta vaniljbullar, hemgjorda krämbullar, men nu är det ett tag sedan sist. Jag brukar dock använda ett annat recept än det i Sju sorters kakor. Det är lite olika mängd på ingredienserna, men den stora skillnaden är att det är kardemumma i mitt recept och inte i Sju sorter kakors. Den här gången bakade jag dock efter kakbokens recept!

Grunddegen kan användas till flera olika sorters fyllda bullar. Jag frågade maken vad han helst ville ha för fyllning i sina bullar. Han bara tittade på mig, varför frågade jag ens? Självklart vill han ha vaniljbullar! Men jag gjorde dubbelsats och gjorde några äppelbullar också, lika bra att passa på att dra fördel av att man har en färdig deg och göra två bullar på en gång. Jag borde kanske ha gjort den sista sorten också, odenbullar, men den får jag testa en annan gång.

Till vaniljbullarna gjorde jag egen marsánkräm (men det går utmärkt att använda köpt marsánkräm). Jag gjorde en dubbelsats av samma kräm som jag använde till mina chokladbiskvier, men trots det räckte inte krämen till. Jag gjorde bara tre äppelbullar från början, men eftersom det blev deg över från vaniljbullarna så blev det tre till äppelbullar. Fyllningen i äppelbullarna var äppelmos med lite kanel i, men i de tre första bullarna glömde jag kanelen, så det blev tre med och tre utan kanel. De med kanel blev självklart godare!

En annan skillnad mellan vaniljbullar och äppelbullar är "toppingen". På vaniljbullarna penslade jag smält smör när de var färdiggräddade och sedan doppade jag dem i strösocker. Äppelbullarna penslade jag med ett uppvispat ägg och sedan strödde jag lite pärlsocker på dem innan de åkte in i ugnen. Själv föredrar jag så lite socker som möjligt utanpå eftersom bullen är söt nog i sig, men jag tycker nog att utseendet på vaniljbullen är mer tilltalande!

Vaniljbullen till vänster och äppelbullen till höger!

 av Heidi

PS. Diskmaskinen läckte och nu måste vi köpa en ny!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar