söndag 7 september 2014

Fin chokladkaka


Vi får ganska mycket besök nuförtiden av släkt och vänner som vill träffa lillprinsen, då gäller det att ha något att bjuda på. När vi precis hade kommit hem från BB fick vi köpekakor som vi kunde bjuda på, men allt eftersom rutiner föll på plats har jag fått tid över och hunnit baka snabblagade kakor så nu kan vi bjuda på hembakt. 

Idag kom en god vän på besök och då passade jag på att baka fin chokladkaka ur Sju sorters kakor. Den innehåller dessutom valnötter vilket passar bra i dessa tider!

Jag upptäckte dock när jag tittade på mina fotografier att sist jag bakade en chokladkaka (Farmors chokladkaka som var den första kakan i bloggen) så använde jag samma kakform. Det är inte så att denna kakform bara används till chokladkakor. Det är bara slumpen som gjorde att det blev så. (Har ni dessutom sett frukterna i bakgrunden på översta fotot?)

Denna kaka är lite mer avancerad, även om den går ganska snabbt att sno ihop ändå. Först rör man socker och margarin pösigt, sedan tillsätter man en äggula i taget (tre stycken totalt). Äggvitorna däremot ska vispas för sig till hårt skum. Vaniljsocker, mjöl och bakpulver blandas ned i socker och margarinblandningen och däri ska även smält blockchoklad röras ned tillsammans med mjölk eller grädde (jag tog mjölk). Valnötter hackas och röres också ned i blandningen. Till slut vänds äggvitorna försiktigt ner i smeten och sedan är det bara att grädda kakan.

Jag tycker att kakan var god. Det var gott med de knapriga valnötterna i den mjuka kakan. Det går dock att byta ut valnötterna mot hasselnötter eller mandlar.

Titta vilka fina kläder lillprinsen fick!
av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar