fredag 5 september 2014

Finska pinnar


Idag ska vi ut till sommarstugan en liten stund. Det är några där som är sugna på att få träffa lillprinsen (inte oss alltså :-) )! Eftersom jag inte har bakat så mycket det senaste halvåret så är det inte bara min make som saknat hembakta kakor. Jag brukar pytsa iväg lite kakor så att vi inte behöver äta upp alla själva. Det är inte nyttigt att äta för mycket kakor och ska man baka alla ca 250 olika sorter från Sju sorters kakor blir det mycket kakor!! Så nu ska kakälskaren få en kakleverans!

Den här gången har jag bakat finska pinnar, ytterligare en av alla dessa småkakor som liknar varandra. Degen kräver bara enkla ingredienser (vetemjöl, socker, margarin, mandlar: både sötmandel och bittermandel). Jag tycker att det är smidigare att använda bittermandelarom istället för riktiga bittermandlar. Mandlarna ska malas och sedan ska alla ingredienser blandas ihop. Egentligen ska den färdiga degen vila kallt en stund, men jag hade tidsbrist (måste ju baka färdigt innan lillprinsen ska ha mat) så jag hoppade över det den här gången. Anledningen till att degen ska vila är att den ska vara smidigare att arbeta med.

Degen ska rullas till fingertjocka längder. Jag gjorde dem mer lillfingertjocka än tumtjocka! :-) För det mesta brukar mina kakor bli en anings för stora, inte för att det är något problem, förutom att med små kakor kan man äta två kakor med gott samvete! 

Kakorna kommer dock att bli lite större i ugnen. Jag tycker att mina kakor faktiskt blev normalstora efter att de gräddats. Jag tjuvsmakade en kaka innan jag gav bort dem och den var klart godkänd! :-)


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar