tisdag 16 september 2014

Havreformar


Idag ska min make på styrelsemöte igen. Föreningen fyller dessutom 30 år och då måste man självklart bjuda på fika på styrelsemötet. Detta kom min make på tre timmar före mötet så jag svängde ihop några kakor av ingredienser som fanns hemma.

Under delen Småkakor i Sju sorters kakor finns ett uppslag med olika slags formar som man kan fylla med olika godsaker. Idag har jag bakat havreformar. Dessa var dessutom så goda att risken är att man inte hinner få i någon fyllning i dem innan de är uppätna, för de var jättegoda även utan fyllning. Men de som maken tog med sig till mötet fylldes en hemmagjord marsánkräm (se receptet under Chokladbiskvier) och några äppelbitar.

Själva havreformarna var enkla att göra. Rör ihop smör, socker, mjöl, havregryn och malda bittermandlar (eller bittermandelarom). Sedan tar man bara och trycker ut degen i formar (tack Jenny för formarna, nu kom de till användning). Jag rullade degen till små bollar innan jag tryckte ut den i formarna. Det blev borde snyggare och mer lättarbetat. Sedan ska kakorna in i ugnen i tio minuter i 200 grader. Låt sedan kakorna svalna innan du tar ut dem ur formarna. Jag var lite orolig att kakorna skulle gå sönder när jag tog ur dem ur formarna eftersom jag inte smörjt in formarna innan jag tryckte ner degen i formarna, men det var inga problem. Jag använde en potatissticka som jag försiktigt tryckte ner i kanten på formen och så lossade kakan lätt som en plätt.

Kakorna ska sedan fyllas med något gott eller ätas som de är. Du kan göra som jag och fylla dem med marsánkräm eller varför inte vispgrädde och några goda bär eller en mumsig kolakräm. Du har säkert fler goda förslag!


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar