fredag 12 september 2014

Maränger


Idag är det fredag, inte för att det är någon skillnad på dagarna för mig nu för tiden. Måndag som söndag, alla dagar tillbringas hemma med lillprinsen (och hans far). Men jag känner ett behov av att skapa rutiner så att tiden inte bara flyter ihop, så ikväll står det fredagsmys på programmet och då måste det ju avnjutas något gott också. Min käre make är inte så förtjust i maränger, men om jag gömmer dem i en marängsviss kanske han äter en eller två, för säkerhets skull bjöd jag hem vår gode Ofi också, han var inte svår att övertala när det gäller godsaker. Han tillhör dessutom fredagsmyset hos oss! Idag är det dessutom tv-spelens dag, så någon slags spel kommer väl han och maken att syssla med också!

I Sju sorters kakor finns det ett uppslag med olika slags maräng. Jag valde den enklaste sorten till dagens bak, allt som behövs är tre äggvitor (äggulorna använde jag till ost- och skinkpajen vi åt till huvudrätt) och 1 dl socker. Man vispar äggvitorna och en tredjedel av sockret till hårt skum. Det går snabbt och enkelt i min Kitchenaid. Resten av sockret vänder man försiktigt ner i smeten, varsamt så att luften inte går ur smeten. Sedan är det bara att klicka eller spritsa ut smeten på bakplåtspappret. Jag passar på att träna min spritstalang, tycker ju att detta är svårt, men den här gången gick det riktigt bra, blev nöjd med resultatet.

Marängsviss är en av de godaste efterrätter som finns (men pannacotta slår den inte). Den är enkel att göra också, blanda bara glass, grädde, bananer, maränger och chokladsås i valfri ordning och mängd. Vi hade ingen chokladsås hemma, men det är inte så svårt att göra egen. Koka ihop 1 dl socker, 1 dl kakao, 1 dl mjölk och en gnutta salt. Hur lång tid det tar beror på hur tjock du vill ha den. Jag kokade nog min en aningens för länge för den blev väldigt seg, men smaken var det inget fel på.

Fredagsmys med marängsviss och gott sällskap det är livet det!


av Heidi

PS. Jag måste bara meddela att detta blogginlägg har skrivits med bara en hand eftersom lillprinsen håller hårt i min andra hand. Han har svårt att somna, är lite "gnölig", jag tror att han har lite ont i magen och han blir lugnare om jag masserar hans hand lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar