tisdag 9 september 2014

Brysselkex och syltbrysselkakor


Jag läste i en annan blogg om någon som hade bakat brysselkex. Hon beskrev dem så mumsiga att jag bara måste baka dem nu. Kakorna skulle ha en god kolasmak, men då ska de bakas på smör och margarin. Jag måste erkänna att jag för det mesta brukar baka på margarin! Det beror främst på priset. Man kan få över dubbelt så mycket margarin för samma pris. Sen vet jag att smör är en naturlig produkt, medan margarin är industriellt framställd, så det är betydligt nyttigare att använda smör. Min nyårslöfte (från och med nu :-) ) är att bli duktigare på att använda smör! Jag lovar inte att jag bara ska använda smör, för det kommer jag inte att kunna hålla, inte just nu, men så småningom är det mitt mål.

När man ska baka brysselkex behöver man, förutom smöret också mjöl, socker och vaniljsocker. Det är bara att blanda ihop allt. Sedan ska degen formas till en rulle, ca 4 cm i diameter. Rullarna ska sedan rullas i strösocker. I Sju sorters kakor står det bara socker, men enligt traditionen ska sockret vara rosafärgat. Nu för tiden finns det dock många olika färger (jag såg faktiskt svart hushållsfärg i affären idag) så det går bra att färga i favoritfärgen eller efter temat på kalaset. Jag hade röd, grön och orange hemma (hade också en flaska med blå färg, men det fanns inte en droppe kvar i den) så jag tog alla mina färger. Enklast att färga socker är allt hälla sockret och färgen i en påse och skaka om. Om man använder hushållsfärg istället för pastafärg kan sockret bli lite blött och behöva torka en stund.

Rullarna ska sedan ligga kallt en stund. Jag tror att mina rullar fick ligga lite för länge för de var stenhårda och svåra att skära. De ska nämligen skäras i skivor och mina blev lite olika tjocka, men det gick bra med gräddningen ändå. De ska vara 10 minuter i ugnen i 175 grader.

Dessa kakor blev en favorit hos min make. Jag tycker bättre om varianten syltbrysselkakor! Varför de heter kakor och inte kex har jag ingen aning. De bakas dock på samma deg som brysselkex, men rullas i hackade mandlar och pärlsocker istället. Sedan ska man göra en lite fördjupning mitt på kakorna, men detta är svårt att göra om kakorna är för hårda efter att ha legat i kylskåpet. Jag satte in kakorna två minuter i ugnen och tog sedan ut dem och gjorde en grop i vilken jag droppade ner lite hallonsylt. Det blev mycket goda kakor, en av mina nya favoriter!


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar