torsdag 21 juli 2016

Smörkransar


Idag har det varit riktigt hett här, skönt att solen och värmen kommit tillbaka. Maken är återigen borta, idag var det bl.a. pianot som skulle ut ur huset (från andra våningen). Jag och Lillprinsen hade ett ärende i utkanten av stan och i närheten ligger den mest populära badplatsen (inte av oss dock, för mycket folk, så jag har inte varit där på flera år), eftersom vi endast hade tillgång till cykel idag fick det ändå bli ett dopp där. När vi kom hem fick Lillprinsen fortsätta att leka med vatten i trädgården.

Sedan när det blivit lite svalare och maken kommit hem fortsatte jag med mitt kringelbak och idag blev det smörkransar. Inte heller de hade den traditionella kringelformen utan skulle tas ut med ett kransmått, vilket jag inte har så jag använde en vanlig rund kakform och hålet tog jag ur med korken från citronsaftflaskan. Degen bestod av mjöl, smör och grädde, inget sött alltså och de smakar helt enkelt inte särskilt mycket. Man fick absolut inte knåda degen, bara hacka samman mjöl och smör på bakbordet. Degen blev lite kladdig, men fullt hanterbar efter att den legat i kylskåpet en stund. Maken tyckte att de var helt okej att äta, men jag tycker att de behöver lite smak!


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar