onsdag 27 juli 2016

Mandelbollar


Vi är lite strandsatta här hemma för vi har fortfarande inte fått tillbaka vår bil, så vi kan inte ta oss särskilt långt. Det skulle ta en, kanske två dagar att laga bilen sa mekanikern när vi lämnade in bilen. Nu har det dock gått fyra dagar och vi kan inte ens få ta på någon på bilverkstan för att höra varför det tar sådan tid och när vi kan få tillbaka bilen! Vi hade planerat en utflykt igår, men sköt upp den till idag när vi fortfarande inte fått någon bil och nu är resan senarelagd till någon obestämd dag i framtiden!

Vi är därför lite rastlösa och frustrerade och behöver ta oss för något. När jag behöver göra av med lite överskottsenergi brukar jag antingen gå en långpromenad eller ställa mig i köket. Eftersom maken sov länge kunde jag inte klampa iväg på egen hand så jag bestämde mig för att baka något medan Lillprinsen lekte med ett gäng engångsmuggar.

Idag fick det bli mandelbollar, men jag saknade mandelmassa hemma så först fick jag göra lite. Det är inte särskilt svårt. Man skållar och skalar mandlar och sedan mal man dem i en mixer och sedan blandar man i lite strösocker och kör mixern i ca 5 minuter. Lätt om man har en mixer! Därefter blandar man i lite smör och mjöl. Sedan är degen färdig. Man rullar den till små kulor som penslas med äggvita och doppas i mandelspån och till slut sätter man ett cocktailbär på toppen. Dessa kakor var rätt så goda och fina att titta på!

 
Ett bra motto! Om någon hittar dessa skyltar någonstans så vill jag gärna ha ett par!

av Heidi

1 kommentar:

  1. Hej där! Sju sorters kakor är min favoritkakbok, fick min mammas exemplar från 40-talet till att börja med men har numera en egen välanvänd.
    Jag bor f.n. i Myanmar och jobbar för H&M där. Kan få tag på färsk kokos som jag river och gjorde ett test med ett recept som jag hittade på nätet, men det blev ett dåligt resultat! Jag har alltid gjort efter receptet i Sju sorters kakor, men den är tyvärr inte med mej härnere. Undrar om ni skulle kunna skicka det receptet till mej?
    Med vänlig hälsning Margaretha
    min email: mwirman@hotmail.com

    SvaraRadera