onsdag 20 juli 2016

Karl XV:s kringlor


Maken har de senaste dagarna hjälpt till att tömma sin mormors och morfars hus medan jag och Lillprinsen har roat oss på egen hand här hemma. I förrgår gick dock det mesta på tok och jag kände bara att nu var vi tvungna att hitta på något annat.Vi behövde lämna huset och göra en utflykt. Efter lite funderande tillsammans med maken bestämde vi oss för att åka till Stockholm, så att jag kunde få träffa min kära vän som jag startade denna blogg med (det var alldeles för länge sedan vi sågs) och så att Lillprinsen skulle kunna få åka tåg (tunnelbana). Vi hade en härlig dag! Jag fick äntligen smaka madeleinekakor, mycket goda! och Lillprinsen var överlycklig över att få se alla tågen!

När jag kom hem blev det inga madeleinekakor bakade, men ytterligare en kringla. Den här gången blev det Karl XV:s kringla som inte ser ut som en kringla på bilden i boken utan mer som rosa bandet (fast det är ju inte rosa). Jag vet inte varför den är döpt efter Karl XV, jag läste någonstans att hans favoritkaka var Napoleonbakelser, men han var en populär kung (och kvinnotjusare) så en bagerska som var förtjust i kung kanske ville hedra honom på något vis och döpte kringla efter honom.

Kakorna krävde inte många ingredienser, bara smör, vispgrädde och vetemjöl och var ganska intetsägande, inte några som kommer att gå till historien här hemma!


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar