söndag 24 juli 2016

Fin moussetårta

  
Idag har vi haft fredagsmys i sommarstugan och vår ständige fredagsgäst har också tagit sig ut hit. Nu på kvällen är det lite svalare, men det har varit riktigt hett idag, så Lillprinsen har spenderat mycket tid i sin pool. Vid kvällsfikat var han sedan så trött att han somnade i min famn. Vi vuxna passade då på att spela lite spel. Tyvärr händer det alltför sällan att vi spelar nu för tiden förr spelade vi ofta spel. Ett av favoritspelen är Jungle Speed, som jag verkligen kan rekommendera. Ett snabbt spel som bör spelas utomhus eftersom man annars kan slå sönder inredningen. Staven som man ska sno tenderar att fara iväg, men igår gick det bra!

Till fikat hade jag bakat en moussetårta! I ett par år, medan jag hållt på med detta bokprojekt, har jag tänkt baka denna tårta under vinbärssäsongen, men det har inte blivit av förrän nu! I veckan var jag och Lillprinsen iväg och plockade röda vinbär i svärföräldrarnas trädgård. På våran vinbärsbuske blev det bara nio vinbär i år, så vi behövde fylla på mängden lite grann.

Jag var lite skeptisk till denna tårta. I mellanlagret ska det nämligen vara citronfromage/mousse. När jag var liten avskydde jag citronfromage. Det var det värsta jag visst. När mamma gjorde annanasfromage så smakade den väl okej, men citronfromage kunde jag inte få i mig. I den här tårtan ska det dessutom vara ett lager vinbärsmos mellan de två sockerkaksbottnarna. Man ska ta 5 dl rensade vinbär och pressa ur saften ur dem (av saften gör man gelén som ska vara överst). Det som blir kvar, alltså kärnor och skal, ska läggas mellan de två sockerkaksbottnarna. Om jag skulle göra den tårta igen, vilket jag gärna gör eftersom de som åt av den tyckte att den var mycket god, då skulle jag byta ut detta vinbärsmos mot sylt eller mot några färska bär. En god tårta, som inte är så söt!
 
av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar