lördag 14 maj 2016

Karlsbaderkrans

 

Jag vet, jag har inte bakat så mycket på sistone. Året började bra, i januari hann jag pricka av nio olika sorters kakor, men sedan trappades det långsamt ner och inte förrän nu har jag orkat baka den första kakan i maj. Jag har tyvärr inte mått så bra på sistone. Det har varit alldeles för mycket som ska klämmas in på veckans sju dagar, så jag har känt mig oerhört stressad och sliten. Tyvärr har det gått ut över min make som fått en arg och tjurig fru. Det är fyra intensiva veckor kvar innan saker och ting lugnar ner sig på jobbet. Jag har inte lyckats få klura ut hur jag ska ändra på något, varken hemma eller på jobbet, så det är bara att bita ihop och stå ut fyra veckor. Sedan är det bara hemma-sysslorna som jag behöver slita med sen och då blir det förhoppningsvis tid över till roligheter igen.

Trots späckat schema behövs tid för återhämtning och därför har jag i helgen testat en av de nya mindness-hobbyna, färgläggning i målarböcker för vuxna. Jag målat på mobilen, för plockar jag fram mina färgpennor snor Lillprinsen dem, men mobilen får jag för det mesta ha i fred. Det är ganska rogivande att sitta och måla och nu i helgen när det varit så dåligt väder att man bara vill vara inomhus och när vi dessutom har haft en gäst på besök som gjort att vi varit lite låsta, så passade det utmärkt att plocka fram mobilen och "kludda" liten en liten kort stund när jag fick lov att sitta i fred i soffan.

Men jag passade också på att smita ut i köket en stund och baka lite så att jag kunde bjuda vår gäst på lite gott fika också.  Bullar är ju gott, men det har jag ju redan bakat färdigt, så då fick det bli en vetekrans, en Karlsbaderkrans. Man kan göra dem med lite olika fyllningar. Jag valde att göra en med mandelmassa, med hemmagjord mandelmassa. Den blev väldigt god!

Ett av min "kludd" från helgens soffhäng

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar