måndag 25 april 2016

Skärgårdskakor


Innan jag kunde hoppa upp och sätta mig på min cykelsadel imorse blev jag tvungen att skrapa av ett tjockt lager is! Brrr! Jag som var så glad över hur långt våren kommit, blommor, gröna små blad på träden och sol! Men imorse hängde mina tulpaner i rabatten, till min glädje hade de dock repat sig när jag kom hem från jobbet. Vädret var dock fortfarande inte så trevligt att vara ute och leka i så Lillprinsen och jag bestämde oss för att baka istället. Lillprinsen har fått ett gäng kakformar att leka med, men vi ville testa att baka på riktigt med dem så jag började bläddra i Sju sorters kakor och leta efter en kaka som man ska använda kakformar till. Jag hittade anisstjärnor och började måtta upp ingredienserna när jag insåg att jag inte hade någon anis hemma. Bara att tänka om! På samma sida hittade jag dock skärgårdskakor. Det var bara att fylla på med några fler ingredienser så kunde jag använda samma deg!

När vi skulle baka ut degen tyckte dock Lillprinsen att det var roligare att kavla ut degen än att använda kakformarna. Det var dock roligt att trycka andra saker man kunde hitta på diskbänken ner i degen! Men vi fick ihop ett gäng fina kakor att lägga på plåten. De var överraskande goda när de kom ut ur ugnen. Det ska dock bli intressant och se om de är lika goda imorgon när de inte längre är nybakta!


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar