söndag 22 maj 2016

Frukttårta i gelé


 Igår fyllde svärmor år, eftersom hon har haft fullt upp med annat så frågade hon om jag kunde tänka mig att baka en tårta, vilket jag självklart kunde göra. Tyvärr är det mest tårtor med nötter i som jag har kvar, men till makens förtvivlan hade jag även gelétårtan kvar så det fick det bli.

Fyllningen skulle vara vaniljkräm och fruktmos eller sylt. Jag valde bananmos med ett lager skivade jordgubbar (som ena fyllningen). Ovanpå hade jag jordgubbar, kiwi, bana, apelsin och granatäpple. Jag har aldrig köpt granatäpple förut, så jag var lite osäker på hur de skulle se ut. De hade två skrynkliga och ett granatäpple som var slät. Jag valde den släta, men tänk om det var som med passionsfrukt att de ska vara skrynkliga? Det var med stor bävan jag delade på frukten när det var dags att dekorera tårtan, men den visade sig vara perfekt. Förutom att maken var skeptisk till gelén var han även misstänksam mot granatäpplet. Han gillar inte riktigt frukt med kärnor, kärnor som man ska äta. Lillprinsen däremot visade sig vara riktigt förtjust i granatäpple. De kärnor som blev över (det är mycket kärnor i ett granatäpple, tur det eftersom det är en ganska dyr frukt) fick Lillprinsen och han smaskade hänfört i sig kärnorna!

Jag blev ganska nöjd med utseendet på tårtan innan gelén kom på. Gelén gjorde jag på vatten, socker, citronsyra och gelatin. Den var ganska lättflytande, om jag hade häll på den direkt hade den runnit av, så jag lät den stå en stund och kollade till den lite då och då, tills den var lagom tjock. Sedan skulle det vara mandelspån på sidorna men det skippade jag så att ingen skulle få en allergisk chock! Det blev en god tårta, men nästa gång skippar jag gelén! :-)


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar