söndag 29 maj 2016

Birgits favoriter


Idag har vi firat Morsdag här! Jag är både stolt och glad över att få vara mamma åt Lillprinsen. Jag vet att det inte är alla förunnat att få bli mamma och det kan vara en stor sorg och att Morsdag då kan vara en jobbig påminnelse om detta! Jag har själv befunnit mig i den situationen och vet hur tungt det kan vara! Men även om du inte själv är mor så har du en egen mamma och låt oss hylla alla mammor som gett oss livet!

Jag blev firad med presenter i sängen imorse och sedan fixade make frukost, min favorit - amerikanska pannkakor. Sedan fick jag också en jättestor och tjusig hortensiabuske. Den ska stå i vår rabatt på framsidan. Tulpanerna som stått där är sedan länge överblommade och rabatten var i stort behov av ett uppfräschning.

Ett par kakor till fikat bakade jag redan igår. Det blev till och med ett par bakelser, Birgit favoriter. De består av en marängbotten med vispad grädde inuti, vilket var det första knepiga momentet. Jag tog en kniv och försökte skära av toppen på marängerna och hoppades hitta en ihålighet där innanför vilket inte alltid fanns, då fick jag hacka fram en ned kniven. Sedan gjorde jag en chokladkräm som skulle klickas på grädden. Men här misslyckades jag först. Man skulle koka  vatten och socker till en simmig lag och hur vet man att den är klar? Jo, om det bildas trådar mellan tummen och pekfingret när man stoppar fingrarna i lagen, men vem vill göra det? Man kan ju bräna sig illa! Första gången kokade jag lagen för länge så när jag hällde sockerlagen i äggulor bildades det klumpar. Så det var vara att göra en ny sats och denna gång gick det bättre. Chokladkrämen klickade jag ovanpå grädden och sedan strödde jag flagor av vitchoklad över. Alla komponenterna var god, både för sig och tillsammans, men jag tycker inte att det var ett bra sätt sätt ihop dem, både att göra det men också att äta dem sedan! Jag skulle vilja komponera ihop dem på något att sätt. Hur vet jag inte, men ska klura på det! Goda var de i alla fall!


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar