lördag 30 maj 2015

Tivolikakor


Ibland händer allt på en gång och sen kan det gå en lång period då det inte händer någonting alls, så har det blivit idag. Först hade jag ett besök hos tandläkaren, usch, fy och blä, som tur var gick det snabbt och smärtfritt idag. Jag hade inga hål, men däremot tandsten. Det gick dock ganska snabbt att rensa bort det, men dyrt var det som vanligt. Nu behöver jag dock inte gå dit på ett år.

Sedan skulle min kollegor träffas hemma hos underbara Madde och trots att jag är föräldraledig hade jag fått en inbjudan. Det är ett härligt gäng som jag jobbat ihop med så jag vill gärna träffa alla. (Senare på kvällen var det tjejträff och jag var osäker på om jag skulle hinna med att träffa dem också. En av tjejerna ville dock åka hem vid 20-tiden och eftersom festen började bli lite mer högljudd och stökig så passade jag på att lifta med henne in till stan, så hann jag med tjejträffen också.)

Det är trevligt att ha med en liten gåva när man är bjuden på fest hos någon, men istället för en blomma tar jag för det mesta med mig kakor nu för tiden. Jag hade med mig tivolikakor till Madde, en kaka jag inte har sett någon annanstans än i Sju sorters kakor. Den består av en mördegsbotten, med en fyllning av hackade mandlar, socker, mosad potatis och hårt vispade äggvitor. Potatismos?!! Ja, du läste rätt! Jag undrar om detta är en kvarleva från efterkrigstiden då den första Sju sorters kakor skrevs. Under kriget fick man vara kreativ när man bakade och ta tillvara på det man hade tillgång till och potatis var lättare att komma över än en hel del andra ingredienser.

Ovanpå kakan ska det vara en vanlig glasyr och sedan syltade apelsinskal, ingen av makens favoritkakor alltså, men jag tyckte att den smakade helt okej!

Sonen har börjat ställa sig upp och når bland annat upp till spisen. 
Det är en smula läskigt att baka eller laga mat med honom i köket. 
Det gäller att hela tiden ha koll.

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar