fredag 15 maj 2015

Ingefärsflarn


Dags att baka igen och idag blev det en av alla dessa flarn som finns med i Sju sorters kakor.  I boken står det att ingefärsflarn ska vara "spröda men hållbara flarn som går fort och lätt att baka". Fort och lätt - inga problem, det kändes nästan som de fem minuter de var i ugnen var de längsta minutrarna. Spröda - japp, men hållbara - nähe! De går väldigt lätt sönder, man kan knappt lyfta dem förrän de smulas sönder och jag som tänkte ta med dem när jag ska hälsa på mina föräldrar, får se om jag kan komma på något sätt att forsla dem så att jag slipper ge bort kaksmulor.

Just nu följer jag den nya omgången av Hela Australien bakar på tv och i det senaste avsnittet skulle de baka just flarn eller snaps, som de heter där, men i det tävlingsmomentet fick de bara ett ofullständigt recept och sedan skulle de själva räkna ut resten, klurigt! Undra om jag skulle fixa det? Nu har jag ju baka flera av de olika flarnen i Sju sorters kakor så lite erfarenhet har jag ju. Men i tv-programmet skulle de rulla flarnen till rör och fylla dem med grädde smaksatt med brandy (konjak). Så avancerad blir inte mina flarn idag, även om jag någon gång skulle vilja testa att göra flarnrör. Det finns dock ett recept på rån i Sju sorters kakor, de kan man ju också rulla till rör, jag kanske ska vänta till dess med att göra rör.

Mina ingefärsflarn blev inte till rör. Istället penslade jag choklad på baksidan av den och lade ihop dem två och två. Då blir de både godare (choklad i en kaka är aldrig fel) och lite stadigare.

av Heidi

PS. Kakorna kom fram i stort sett i ett stycke och de var goda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar