lördag 13 juni 2015

Kokosrulle


Makens mormor fyller 90 år! Wow, om man fortfarande är lika pigg som henne så kan jag också tänka mig att bli 90 år!

Damen ska firas med kalas i trädgården i sommarstugan och jag har fått i uppdrag att baka några sockerfria kakor. Det blev bullar, dammsugare, möra äppelsnittar och så skulle det vara en tårta. Jag har varit sugen på att testa att göra en Charlotte Russe. Tyvärr hade jag ingen rulltårta med röd fyllning kvar att baka, men jag tror att effekten hade blivit större då. Det fick bli en kokosrulle istället. Jag bytte ut strösockret mot Canderel i kakan, i fyllningen blandade jag Canderel och Sukrin melis, det skulle nämligen vara florsocker i fyllningen, men Sukrin melis som är en sockfri ersättning för florsocker ger en smak av dextrosol som kan ta över handen. Koskosrullen blev god!

För att göra en Charlotte Russe klär man en skål med plastfolie och sedan lägger man skivor av rulltårtan längst botten och sidorna så att de är helt täckta med rulltårta. Därefter fyller man ihåligheten i mitten med en smaskig mousse (även här tror jag att det blir tjusigare med en mousse med färg på). Jag hittade ett smaskigt recept på kokosmousse hos Cup-the-cake Återigen bytte jag ut sockret mot Canderela.

Kokosmousse
2 dl fet creme fraiche
2 dl socker (Canderela)
1,5 dl kokosflingor
2 dl vispgrädde
Blanda creme fraiche och socker, vispa ett tag tills det tjocknar och liknar vispad grädde.
Rör ner kokosflingorna och blanda väl, plasta in bunken eller sätt på ett lock och ställ in i kylen över natten.
Den ska stå över natten för att kokossmaken ska komma fram ordentligt, har du bråttom så går det säkert bra med ett par timmar också. Men ju längre den får stå och gotta sig, ju mer smak!
Dagen efter vispar du grädden ganska hårt och vänder ner i kokosblandningen.


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar