måndag 18 maj 2015

Syltbollar


Ikväll fick Lillprinsen och jag roa oss på egen hand. Efter att ha lekt med sonens leksaker större delen av dagen kände jag att jag behövde leka lite med mina egna också, så det blev en stund i köket. Lillprinsen passade på att leka med vattenkannan (utan vatten) medan jag bakade.

Det har blivit en hel del sockerfria bak på sistone, men det är sällan jag bakar glutenfritt. Här är dock en glutenfri småkaka, nämligen syltbollar!  Receptet innehåller inte många ingredienser och istället för vetemjöl ska man använda potatismjöl eller maizena (som är gjord på majs). Jag hade inte tillräckligt med maizena hemma så det fick bli potatismjöl idag. Det är flera som har misslyckats med sina syltbollar har jag läst på nätet. Deras syltbollar har flytit ut som plättar i ugnen, ifall detta också skulle hända mig så passade jag på att fotografera de fina kakorna innan jag stoppade in dem i ugnen, men de såg lika fina ut när de kom ut ur ugnen! Till utseendet liknar kakorna hallongrottor, men de är tyvärr inte lika goda som hallongrottor, men tål man inte gluten är detta ett okej alternativ!

Före gräddning! :-)
av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar