måndag 4 maj 2015

Kryddig lingonrulle


Idag har jag varit och jobbat, bara en och en halvtimme, men det var alldeles lagom. Det är ju meningen att jag ska börja jobba till hösten igen. Det kommer att bli jobbigt att vara ifrån Lillprinsen, men samtidigt älskar jag mitt jobb så det är med blandade känslor jag tänker på jobbet. Jag kommer att byta arbetslag. Det passar verksamheten bättre att jag byter än att jag går tillbaka till mitt gamla. Det ska bli spännande! Jag trivdes väldigt bra med mina gamla arbetskamrater, men nu gäller det ställa sig in så att man blir populär i det nya arbetslaget. Jag hade därför bakat en kaka som jag tog med mig för att muta dem lite! :-)

Det fick bli en kaka som var lätt att transportera och som jag kunde ha i min handväska utan att den smulade sönder. En rulltårta får plats i min matlåda och matlådan får plats i min väska! Tyvärr hade jag ingen punsch så det kunde inte bli någon punschrulle. Kokos tycker maken ju om så den rulltårtan sparar jag åt honom, alltså fick det bli en kryddig lingonrulle.

Det är en mycket god botten i rulltårtan. Den innehåller bland annat kryddorna kanel, ingefära och nejlikor, som gör att den smakar lite pepparkaka, så den skulle kanske passa bra till jul. Fyllningen däremot består av lingonsylt, varken jag eller maken är särskilt förtjusta i lingonsylt, så fyllningen förstörde rulltårtan helt. I mat- och bakprogrammet Mitt kök bakar de en likadan rulltårta förutom att de blandar lingonsylten med creme fraiche. Det skulle mildra lingonsmaken lite och säkert vara godare. Annars skulle jag vilja testa att göra en fyllning av ädelost med päron (som går att köpa på tub), kanske också blanda det lite med färskost. Jag tror att det skulle vara gott till pepparkakssmaken. Mina nya kollegor sa i alla fall att de tyckte att rulltårtan var god och flera av dem tog om så jag kan nog lita på att de tyckte det!

Work in progress!

 av Heidi

1 kommentar:

  1. Hej har sagt till Jenny att jag ska testa med Ädelost/päron som du skriver om. Återkommer när jag har ett resultat. Tack för en härlig blogg att följa.// Stina

    SvaraRadera