torsdag 21 maj 2015

Ambrosiatårta


Idag är det svärmors födelsedag! Grattis kära du!


Det känns som det är väldigt många födelsedagar här på våren. I förrgår fyllde systersonen år, ja alla storasysters barn fyller på våren, även lillasysters dotter fyller år vid den här tiden, två av mina systrar fyller år och mamma och så jag också. Fullt med födelsedagar helt enkelt!

Jag hade  bestämt mig för att baka en sockerfri ambrosiatårta till svärmor, men när jag stoppat in kakan kom jag på: jag hade ju hällt i vanligt strösocker i smeten - då blir den ju inte sockerfri! Jag hade dock bara bakat en liten kaka, bara en halv sats, för det var bara jag, svärmor och svärfar som hade möjlighet att fira ikväll och därmed äta av tårtan. Jag gjorde alltså en ny smet med Hermesetas lättströ istället för strösocker. Tyvärr jäste inte den kakan lika mycket, vet inte varför. Jag har bakat med lättströ förut och inte haft några problem. På den sockerfria ambrosiatårtan gjorde samma glasyr som på de enkla wienerbröden jag bakade till Lillprinsens barnvälsignelse.

Den sockerfria tårtan tog jag med hem till svärföräldrarna, där som sagt var jag, svärmor och svärfar fick smaka på den. Tyvärr var det lite för mycket glasyr och lite för lite kaka för min smak! Den andra kakan, som inte var planerad, kanske jag bjuder på när vi har fredagsmys imorgon.

Jag hittade en jättefin doftros till svärmor.
Den var så fin och luktade mycket gott!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar