måndag 2 mars 2015

Minttoppar


På mitt födelsedagskalas bjöd jag på bullar, kokoskakor, prinsesstårtan och så minttoppar! Minttoppar är lätta att göra. Först blandar man ihop smör, florsocker, potatismjöl och vetemjöl. Sedan formar man degen till små bollar och gör en liten fördjupning i dem. Efter att kakorna gräddats smälter man choklad, droppar i lite pepparmintsarom (pepparmyntsolja) i chokladen och häller försiktigt lite choklad i fördjupningarnas du gjorde i kakorna. Sedan är det bara att låta chokladen stelna och så är kakorna klara. Man skulle kunna ha i smaksatt choklad, t.ex. choklad med hallonsmak eller apelsinsmak, så får man en ny twist på kakan.

Kakorna smakade helt okej. Jag tycker inte att själva degen var så god, men i kombination med chokladen blev det en god kaka. Nästa gång (om det blir en sådan) kanske jag ska göra mindre degbollar men ändå försöka göra en stor fördjupning så att förhållandet mellan deg och choklad blir mer lika.

Jag blev ordentligt uppvaktad på kalaset. Jag fick många fina paket (även förutom Ben & Jerry-glassen) och två tjusiga tulpanbuketter. Tack för allt! Jag blev jätteglad för alla fina presenter!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar