lördag 28 februari 2015

Prinsesstårta


Detta är kaka nr 100 som jag bakat ur Sju sorters kakor!! Då passar det väl bra att fira med en tårta och eftersom vi ska ha födelsedagskalas duger väl den svenskaste tårtan som finns: Prinsesstårtan! Jag är egentligen inte så förtjust i prinsesstårtor, skulle inte köpa en. Jag tycker att de är lite för menlösa och gräddiga. Men den här hembakta var faktiskt helt okej (jag är dock partisk).

Tårtan var inte så svår att göra även om det fanns några besvärliga moment. Jag tycker att det är lite besvärligt att dela kaka i tre jämna och fina tårtbottnar, men det gick faktiskt bra. Tänk bara på att vänta tills kakan svalnat helt innan man skär i den. Jag har aldrig täckt någon tårta med marsipan (eller sugarpaste för den delen). Jag fuskade lite grann för jag hade faktiskt köpt ett färdigt marsipanlock. I Tv-programmet Hela England bakar här om veckan så skulle de baka just svenska prinsesstårtor, men de var tvungna att göra sin egen marsipan och färga den grön. Jag lyckades inte få min marsipan snygg runt om, kan det bero på att det var köpelock och inte lika elestiskt som hemmagjord? Uppe på var inga problem, men hur får man den slät runt om? Min blev veckad! Jag gjorde istället en chokladdekoration ovanpå som jag hoppas fångade blicken så att gästerna inte skulle lägga märke till vecken. :-)

I många prinsesstårtor man ser så har man också sylt som fyllning. I en äkta prinsesstårta ska det bara vara marsansås blandat med grädde som fyllning och så lite gelatin i så att den inte sjunker ihop när man lägger marsipanlocket på. Om man har ett lager med sylt är det faktiskt en operatårta!

Jag funderade ett tag på att göra små prinsesstårtor genom att baka muffins och använda dem som tårtbotten, men det skulle ha tagit mycket längre tid att göra och det hann jag inte med (var ju tvungen att städa också innan kalaset). Någon gång ska jag jag dock testa detta och då kanske jag lägger ut en bild på det i bloggen!

Titta vad jag fick i födelsedagspresent!
4 st!!!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar