torsdag 19 mars 2015

Drömmar


Dags att baka drömmar igen! Det var ett tag sedan jag bakade kokosdrömmar. På den tiden drömde jag och längtade efter att vi någon gång skulle få ett barn (men det kunde jag ju inte skriva i bloggen då). Trots att det verkade omöjligt ibland så är han här hos oss nu, älskade Lillprinsen! Och nu har jag andra drömmar som verkar ouppnåeliga nu. Tänk för två år sedan tyckte jag att mitt liv skulle vara komplett bara vi fick ett barn, men nu när vi har det så drömmer jag om mer, att man aldrig blir nöjd!

Till kakorna! Drömmar är för mig en ganska traditionell småkaka. Den tillhör de mest kända småkakorna. I Sju sorters kakor finns det så många konstiga småkakor som jag aldrig hört talas om (och som jag lätt skulle kunna klara mig utan). Apropå det så har Mia Öhrn redigerat färdigt den nya upplagan nu och i hennes blogg kan man läsa vilka kakor som hon rensat ut (drömmarna fick vara kvar) och vilka nya som tillkommit. Jag ser verkligen fram emot att få bläddra i boken. Hon har även ordnat så att det blir nya helsides bilder på kakorna och att det i anslutning till varje recept finns en bild på kakan så att man slipper bläddra i boken för att få se hur kakan ska se ut! Så spännande!

Drömmar är väldigt lätta att göra! Jag förstår inte varför jag inte bakat dem tidigare. De blev väldigt fina, såg precis ut som man vill att drömmar ska se ut. Men i Sju sorters kakor står det att man ska lägga en halv, skållad mandel ovanpå kakan, så brukar inte mina drömmar se ut, så jag bakade bara fem sådana. Däremot tycker jag att det är fint (och gott) med chokladdoppade drömmar (fast det är heller inte traditionella drömmar för mig). Maken är inte så förtjust i drömmar. Han tycker att de är för smuliga och söta (lite åt maränghållet), men chokladdoppade drömmar går an.

Jag har försökt hitta ett recept på sockerfria drömmar, men inte lyckats. Det är inte lätt att googla på ordet drömmar eftersom ordet har två betydelser, dess andra betydelse var den enda jag fick upp när jag letade. Men om någon annan har ett recept på det så får ni gärna dela med er!


av Heidi


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar