fredag 20 mars 2015

Apelsin-chokladkaka och Tjinuskitårta

Apelsin-chokladkakan

Ikväll har jag haft tjejkväll hemma hos mig. Vi är ett tjejgäng på ca åtta tjejer som träffas ungefär en gång i månaden och snackar och äter snacks. Sist vi var hemma hos mig hade jag gjort en kakbuffé. Den är gången blev det dock lite mer traditionella snacks (smågodis, chips, ostbågar, grönsaksdipp), men eftersom en av tjejerna fyller år imorgon tänkte vi passa på att fira henne också. Så bra, tänkte jag, då kan jag ju göra en av tårtorna i Sju sorters kakor och bli av med den och bestämde mig för att baka tjinuskitårta.

Bottnarna görs av hårt vispade äggvitor blandade med mandelmassa, mellan bottnarna ska man ha crème fraîche (ovanligt i tårta) och hemmagjord kolakräm och där blev det fel! Kolakrämen skulle kokas i 30-40 minuter tills den var gyllenbrun, så jag satte timern på 30 minuter och tyckte att den såg klar ut då. Sedan skulle krämen svalna och därefter bredas på bottnarna, men min kräm hade väldigt fast konsistens när den svalnat så jag fick värma den lite i micron innan jag kunde bre på den. När kakan stått ca en timme tänkte jag snygga till den lite och skära av kanterna, men det var totalt omöjligt. Kakan var seg och hård. Ingen av knivarna jag testade kunde skära igenom tårtan. Till slut tryckte jag hårt med kniven och drog samtidigt i kakan och äntligen lossnade en bit men snyggt blev det inte. Denna tårta kunde jag bara inte bjuda på för enda sättet att äta den skulle vara att ta tuggor av tårtan! Den var dock väldigt god! Jag skulle kunna tänka mig att baka den igen, men då får nog inte kolakrämen koka lika länge.

Nu stod jag dock utan tårta att bjuda på. Jag bläddrade snabbt igenom Sju sorters kakor. Vad kunde jag baka istället och bjuda på som födelsedagstårta? Apelsin-chokladkakan hade jag faktiskt tittat på innan och även handlat hem koncentrerad apelsinjuice till ifall andan skulle falla på, så den fick det bli. Det gick snabbt att blanda ihop ingredienserna. In med den i ugnen och så fortsätta med resten av förberedelserna inför tjejkvällen (städningen). För att piffa upp kakan lite penslade jag på lite smält choklad på ovansidan när den svalnat. Nu passade den som födelsedagskaka. Kakan fick i alla fall godkänt av tjejerna!

Tjinuskitårtan innan jag försökte skära i den!



av Heidi


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar