onsdag 26 november 2014

Snodda wienerbröd


Jag har vunnit! Det är inte ofta jag tävlar, förutom melodikrysset (som jag aldrig har vunnit trots att jag hållit på i 17 år) så jag vinner sällan. Men Mia Öhrn hade en tävling i sin blogg. Det var mycket enkelt, man skulle bara skriva en kommentar om sitt favoritcafé. Jag tipsade om Sultans här i stan, därför att de har goda kakor och mycket generösa öppettider. Mia har förresten fått i uppdrag att revidera "Sju sorters kakor" för till nästa höst ska det komma ut en ny upplaga. I hennes blogg kan man bland annat läsa om hur det går och ibland ber hon läsarna om hjälp om t.ex. en kaka ska vara med i boken eller vad snoddas egentligen heter (kärleksmums, mockarutor?). Man får många baktips i hennes blogg och jag har lärt mig en hel del knep. Priset jag fick var förresten en bok "White Guide Café" där man kan läsa om olika cafén runt om i land och få tips om vart man ska gå och fika.

Jag har faktiskt gjort ett nytt försök med wienerbröden, skam den som ger sig. Den här gången fick det blir snodda wienerbröd. Och nej, jag har inte stulit dem, utan de ska vara tvinnade! :-)

Den här gången gick det bra. Wienerbröden höll formen efter jäsningen och när de kom ut ur ugnen. Fyllningen den här gången var lite hemmagjord vaniljkräm och sedan lite vanlig glasyr ovanpå detta. Mycket goda!

Mitt pris

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar