måndag 3 november 2014

Dajmtårta

Ett stort grattis!

Idag fyller svärfar år och det måste ju firas med en tårta (jag måste ju utnyttja varje tillfälle som kommer i min väg och göra en av tårtorna i Sju sorters kakor annars blir jag ju inte av med dem :-)!

Den här gången blev det en dajmtårta, som är en glasstårta med marängbotten. Den var inte så svår att göra, bara lite tidskrävande. Jag började med att botten som görs av äggvitor, socker och lättrostade nötkärnor. Jag har faktiskt aldrig rostat hasselnötter i en stekpanna förut och var rädd att bränna dem eller förstöra stekpannan (har nästan gjort det när jag gjort fattiga riddare, smält socker bränns lätt fast). Jag tror faktiskt att jag inte rostade nötterna tillräckligt, nästa gång ska jag vara modigare och låta dem vara kvar i stekpannan lite längre. Nötterna hackas sedan och blandas ner i äggvitorna och sockret som vispats till hårt skum. Denna tårta är till 15 personer, men vi är bara fyra som ska äta den som jag halverade mängderna. Men sedan behövde jag makens hjälp för att räkna ut hur stor tårtbotten skulle vara så att jag kunde rita rätt storlek på cirkeln på bakplåtspappret.

Medan min tårtbotten svalnade blandade jag till glassmeten, i den skulle det vara äggulor, florsocker, vispgrädde och hackad dajm, en god blandning. Jag gjorde en kant av aluminiumfolie runt tårtbotten och så hällde jag på glassmeten innanför den. Tårtan ska sedan stå i frysen i minst 5 timmar före servering. Jag garnerade tårtan med hackad dajm och chokladdoppade physalis (vet ni förresten att physalis tillhör potatissläktet?).

Tårtan blev väldigt god, men nästa gång ska jag inte göra i ordning glassmeten så tidigt, utan vänta med det tills precis när den ska hällas på, då tror jag den blir ännu godare. (Maken tyckte också att tårtan var god, trots att han ju inte gillar maräng.)

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar