söndag 16 november 2014

Borgmästarkrans


Jag gillar att ha flera projekt igång, gärna inom olika områden. Just nu håller jag som sagt var på att baka mig igenom Sju sorters kakor, men det kan bli lite tradigt ibland så då gör jag en liten avstickare som t.ex. cake pops.

Jag sysslar dock inte bara med bakning (bakar, läser bakbloggar eller ser på bakprogram). Jag tycker också väldigt mycket om att sy. Tyvärr kan jag inte sy kläder. Det vore jättekul att kunna, både till lillprinsen och mig själv, men det kanske jag kan lära mig. Igår satt jag faktiskt vid symaskinen och sydde (håller på att testa att sy något jag aldrig gjort förut) samtidigt som jag tittade på "Hela Sverige syr", där de faktiskt sydde barnkläder och jag blev så sugen på att lära mig mer om sömnad, utveckla mig lite och inte bara sy lapptäcken. Jag har även tittat lite i Otygligts blogg. Hon är duktig och syr fina barnkläder i härliga tyger som dessutom är till salu. Hennes onepiece skulle jag själv tänka mig att mysa i (så småningom tror jag nog att lillprinsen skulle stortrivas i en också).

Men nu till bakningen! Wienerbröd är inte det lättaste att göra och det finns några wienerbröd att välja mellan i Sju sorters kakor. Jag hade hoppats på besök idag och därför tänkt bjuda på en Borgmästarkrans, men besöket blev tyvärr inställt så jag och maken blev tvungna att äta upp kransen själva. Jag har faktiskt ett recept på Borgmästarbullar, men det är inga wienerbröd utan sockerfria bullar som faktiskt är jättegoda (innehåller bittermandel vilket ju är en favorit).

Det gick jättebra att göra degen till borgmästarkransen och flätningen gick bra. Men när jag tog ut kransen ur ugnen blev jag så besviken. Den såg bra ut fram tills ögonblicket då jag öppnade ugnsluckan. Kransen hade helt tappat formen! Vad hade gått fel? Var det något fel på jäsningen? Jag vet inte, men missnöjd är jag. Kransen smakar dock bra, en smula för mycket fyllning (mandelmassa) kanske, men den blev snabbt uppäten!

En tjuvtitt på min syprojekt!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar